Publisert: 19. mars 2025 | Sist endret: aldri | Forfatter: Finn Lea
Søknad om fritak fra vurdering med karakter i norsk sidemål
Ved behov tester og kartlegger skolen elever for å avdekke eventuelle lese- og skrivevansker. I tilfeller hvor større vansker avdekkes vil eleven bli Logos-testet for å avkrefte eller bekrefte dysleksi.
Har eleven dysleksi eller andre store lese- og skrivevansker har praksis tidligere vært et automatisk fritak fra vurdering karakter i norsk sidemål. Stavanger kommune har nylig vedtatt nye rutiner som beskriver annen praksis.
Skolen skal, etter søknad fra foresatte, vurdere om elev bør få fritak fra vurdering med karakter i norsk sidemål. Mener skolen dette er aktuelt skal PPT skrive en sakkyndig vurdering ut fra følgende momenter:
- Se på elevens fungering totalt sett
- Om eleven har utfordringer i alle skriftlige fag
- Om eleven har store utfordringer med å lære både hoved- og sidemål
- Om eleven strever med å lære seg et annet fremmedspråk
- Om eleven har tilleggsutfordringer – konsentrasjon, automatiseringsvansker e.a.
Dette betyr at det ikke er automatikk i fritak for vurdering med karakter i norsk sidemål.
Til informasjon får elevene kun karakter i norsk sidemål på 10. trinn. Fritaket gjelder kun for vurdering med karakter i norsk sidemål. Elevene skal uansett har opplæring i norsk sidemål og vurdering uten karakter.
Fritak for vurdering med karakter i norsk sidemål kan søkes om når eleven går på 9. trinn i vårsemesteret, ikke før.