Publisert: 22. mai 2024 | Sist endret: 27. mai 2024 | Forfatter: Annett Roaldsøy

Informasjon om klagemuligheter på standpunkt og eksamen 2024

Standpunktkarakterene offentliggjøres for elevene tirsdag 28. mai

Standpunktkarakterer er alle karakterer på 10. trinn, faget mat & helse på 9. trinn og valgfag på 8.,9. og 10. trinn.
Ønsker du å klage så finner du informasjon om hvordan du går frem her:

Før du tar skrittet og sender inn skriftlig klage, bør du være sikker i din sak - du kan også risikere å få dårligere karakter. Derfor er det lurt å snakke med skolen/faglæreren din og høre hva han eller hun mener.
Hvis du bestemmer deg for å klage så gjør du det slik:
Klagen må være skriftlig.
Det må stå i klagen hva du vil klage på og hvorfor.
Du må skrive under på klagen, er du under 15 år, må foresatte samtykke og skrive under på klagen.
Du må sende klagen til skolen v/rektor.

Klagefristen er 10 dager etter 28.05.24.

Les mer her

Klage på skriftlig eksamen (SGE)

En elev som er misfornøyd med karakteren, kan klage i tråd med disse kriteriene:

Eleven må klage innen 10 dager etter at karakteren er gjort kjent. Eleven bør rådføre seg med lærer før han eller hun klager.
Eleven må levere klagen skriftlig.
Eleven trenger ikke å begrunne klagen.
Eleven må skrive under på klagen
Eleven skal levere klagen til skolen.
Det er skolen som skal registrere klagen før den sendes videre til Statsforvalteren i Rogaland som er klageinstans.
Resultatet av klagen kan være at eleven beholder karakteren, eller at eleven får en bedre eller en dårligere karakter.

Skolen informerer eleven om resultatet av klagen.

Klage på muntlig eksamen (LGE)

Eleven har rett til å klage på formelle feil som har hatt noe å si for eksamensresultatet.
Til muntlig og muntlig-praktisk eksamen er det ikke anledning til å klage på karakteren.

Ved spørsmål om klage, har skolen ansvar for å veilede eleven.
Dersom eleven får medhold i en klage, blir eksamenskarakteren annullert.
Eleven kan velge om han eller hun vil gå opp til ny muntlig eller muntlig-eksamen, med ny sensor.