Naturen som lekearena.
Publisert: 28.08.2024 09:22 Sist endra: aldri Forfattar: Kine Beate Brandsdal
1.klasse gikk på tur "utenfor stien". Vi fulgte bekken som førte oss opp igjen på baksiden av skoleplassen. Barna fant 2 fotballer i skogen, 1 basketball, spader og siler. Dette tok vi med oss tilbake til skolen. Det var skikkelig stas å finne så mange leker, som vi kan bruke på nytt. Men det kjekkeste av alt var å hoppe og vasse i bekken.
Begrepet nysgjerrig lek åpner for mangfoldige erfaringer som handler om langt mer enn motorikk og risikomestring. Det er ikke nødvendigvis fysisk fare eller motorisk mestring barnet først og fremst søker når det klatrer i trær, leker med vannets strømninger i en bekk, eller smaker på bær. Det kan like gjerne være den sitrende uforutsigbarheten knyttet til «hva skjer hvis…», mestring og opplevelse av situasjoner med ukjent utfall – og hvilken ny kunnskap dette kan bringe. Dette er erfaringer som barna bare kan leke seg til i natur.