Publisert: 16. oktober 2024 | Sist endret: 16. oktober 2024 | Forfatter: Harald Bjøran
Informasjon om Klassetrivsel
Dette er opplysning om at skolen gjennomfører
trivselsundersøkelsen Klassetrivsel.
Klassetrivsel
Klassetrivsel er en trivselsundersøkelse som gir
skolen god informasjon om hvordan enkeltelever har det på skolen. Klassetrivsel
som system er et digitalt, pedagogisk trivselsverktøy utviklet til å kunne
gjennomføre målrettet trivselsundersøkelse i skolen. Klassetrivsel har til
hensikt å gi læreren overblikk over og innsikt i elevens egen trivsel
og relasjoner. Formålet er at denne informasjonen brukes for både å følge med og undersøke elevenes trivsel på skolen.
Hvorfor Klassetrivsel?
Klassetrivsel er en del av kommunens strategiplan for
å sikre trygt og godt skolemiljø. Klassetrivsel gir hver enkelt elev
en stemme. De ansvarlige voksne får god innsikt i om både elevenes syn på egen
trivsel, samtidig med at de får overblikk over trivselen i hele
gruppen/klassen. Denne informasjonen har de bruk for i det daglige
trivselsarbeidet og i samarbeidet med både elevene selv og dere foreldre og for
best mulig å kunne ivareta elevenes interesser og allsidige utvikling.
Hvorfor et digitalt verktøy?
I en travel hverdag, kan små tegn på mistrivsel
overses og det foregår mye, både på godt og vondt, skjult under overflaten i en
klasse. Det kan være vanskelig å ha overblikk over hvordan klassen danner
grupperinger, og barn/elever som utad er en del av en gruppering, kan være «3.
eller 5. hjul på vognen» uten at det er synlig i klassens hverdag. Mange lærere
forteller om hvordan sosiometriske spørsmål – sosiometri handler om relasjoner
og gruppedynamikker – gjør læreren oppmerksom på de barn som er i ytterkanten
eller utenfor grupperingene i klassen. Det å arbeide f.eks. med sosiometri er
både omfattende og særdeles tidskrevende hvis det ikke gjøres digitalt. I
Klassetrivsel får læreren ikke nødvendigvis kun ett sosiogram, men kan få
overblikk over klassens sosiale liv på en helhetlig måte, og kan deretter bruke
tiden på det viktige; arbeidet med trivsel, snakke med barna/elevene og
ytterligere avdekke og målrette innsatsen i arbeidet med klassens
trivsel.
Et digitalt verktøy er ikke en erstatning for
samtale og den personlige kontakten. Det gir læreren supplerende informasjon
til samtalen med elevene og evt. også foreldre. Læreren møter eleven med viktig
informasjon fra både elevens individuelle besvarelse og om dynamikken i
klassen. Læreren kan få egne «magefølelser» og «synsinger» bekreftet og/eller
avkreftet og arbeide ut fra opplysninger gitt av barnet/eleven selv.
Lovlighet
Alle som behandler personopplysninger, må ha et
behandlingsgrunnlag for å kunne gjøre dette. Skolens behandlingsgrunnlag ligger
i dette tilfelle i lov; GDPR art. 6 – 1c. I opplæringsloven er skolen pålagt til å
«følge med» på om alle elever opplever en trygg og god skolehverdag. Personopplysningsloven sier at skolen også må
fortelle hvordan Klassetrivsel virker, noe dette skrivet skal fortelle.
Det er frivillig for eleven å svare på Klassetrivsel,
men skolen presiserer viktigheten av å delta siden dette er et viktig verktøy
for skolen for å sikre formålet med undersøkelsen; at alle elever har et trygt
og godt psykososialt skolemiljø.
Praktisk informasjon.
Klassetrivsel er ikke koblet sammen med andre
systemer. Det er bare de lærerne og lederne som har fått tilgang til å bruke
Klassetrivsel på skolen, som har tilgang til innholdet i Klassetrivsel. Disse
lærerne har da hver sin personlige Klassetrivsel-brukerkonto som hører til
Klassetrivsel-kontoen til skolen.
Skoleledelsen administrerer skolens
Klassetrivsel-konto og de brukerkontoene som hører til. Gjennom sin egen
Klassetrivsel-brukerkonto kan lærerne opprette undersøkelser til sine egne
klasser og har bare tilgang til de undersøkelsene som de selv oppretter eller
som en annen lærer på samme skole aktivt har valgt å dele med denne læreren. På
den måten er det bare de ansatte på skolen som har tilgang til Klassetrivsel-kontoen
til skolen og da bare til de gruppene de er med i. Sammen med elevens
besvarelse av undersøkelsen ser skolen kun opplysning om elevens navn, kjønn,
klasse og det som eleven mener/skriver. Det er læreren som opprettet
undersøkelsen, som i praksis har rettigheten til og ansvaret for å slette
undersøkelsen i Klassetrivsel når den ikke lenger er aktuell.
Informasjonen i Klassetrivsel blir slettet når
formålet med bruken er oppnådd, senest ved skoleårets slutt. Rådata, resultat
og sammenstillinger som skolen har generert blir overført til skolens
sakssystem og arkivert i kommunens arkiv. All informasjon som samles inn, er å
anse som arkivverdig. Det samme gjelder hvis en elev eller foreldre/foresatt
velger at eget barn ikke skal delta i undersøkelsen. Informasjon blir
sammenstilt og ansatte med tjenstlig behov, altså lærerne og ledelsen kan se
eventuelle sosiogram, oversikt over alle besvarelser, hvem som har besvart hva
og hvem som er blitt omtalt av hvem.
All
informasjonen som elevene gir, kan føre til at ansatte gjennomfører samtaler
med andre elever og foresatte for å vurdere om det skal settes i gang tiltak
rundt informasjonen som er kommet fram i undersøkelsen. Det kan være at det lages
en aktivitetsplan etter formålet i § 12-4 i opplæringsloven. Som i alle slike
saker, vil en samtale med eleven som har svart gjennomføres før opplysninger
blir meddelt tredjepart. Fra samtaler får involverte parter innsyn i hva som er
grunnlaget for samtalen og eventuelle aktiviteter som settes i gang. Skolen vil
imidlertid ikke sette i gang tiltak av en slik størrelsesorden kun basert på
hva andre elever sier. Andre tiltak er observasjoner eller andre egnede tiltak.
Alle registrerte
har rettigheter i henhold til personvernforordningen (GDPR).
Du kan også
rette spørsmål rundt rettighetene dine til kommunens personvernombud.
Vi håper på god deltagelse og sammen jobber
aktivt for å videreutvikle det gode skolemiljøet.
Mer om Klassetrivsel: https://klassetrivsel.dk/wp-content/uploads/2019/11/Faktaark-om-Klassetrivsel-Skolevisjoner-NO.pdf