Publisert: 16. oktober 2024 | Sist endret: 16. oktober 2024 | Forfatter: Harald Bjøran

Informasjon om Klassetrivsel

Dette er opplysning om at skolen gjennomfører trivselsundersøkelsen Klassetrivsel.


Klassetrivsel 

Klassetrivsel er en trivselsundersøkelse som gir skolen god informasjon om hvordan enkeltelever har det på skolen. Klassetrivsel som system er et digitalt, pedagogisk trivselsverktøy utviklet til å kunne gjennomføre målrettet trivselsundersøkelse i skolen. Klassetrivsel har til hensikt å gi læreren overblikk over og innsikt i elevens egen trivsel og relasjoner. Formålet er at denne informasjonen brukes for både å følge med og undersøke elevenes trivsel på skolen.

Hvorfor Klassetrivsel? 
Klassetrivsel er en del av kommunens strategiplan for å sikre trygt og godt skolemiljø. Klassetrivsel gir hver enkelt elev en stemme. De ansvarlige voksne får god innsikt i om både elevenes syn på egen trivsel, samtidig med at de får overblikk over trivselen i hele gruppen/klassen. Denne informasjonen har de bruk for i det daglige trivselsarbeidet og i samarbeidet med både elevene selv og dere foreldre og for best mulig å kunne ivareta elevenes interesser og allsidige utvikling.

Hvorfor et digitalt verktøy? 
I en travel hverdag, kan små tegn på mistrivsel overses og det foregår mye, både på godt og vondt, skjult under overflaten i en klasse. Det kan være vanskelig å ha overblikk over hvordan klassen danner grupperinger, og barn/elever som utad er en del av en gruppering, kan være «3. eller 5. hjul på vognen» uten at det er synlig i klassens hverdag. Mange lærere forteller om hvordan sosiometriske spørsmål – sosiometri handler om relasjoner og gruppedynamikker – gjør læreren oppmerksom på de barn som er i ytterkanten eller utenfor grupperingene i klassen. Det å arbeide f.eks. med sosiometri er både omfattende og særdeles tidskrevende hvis det ikke gjøres digitalt. I Klassetrivsel får læreren ikke nødvendigvis kun ett sosiogram, men kan få overblikk over klassens sosiale liv på en helhetlig måte, og kan deretter bruke tiden på det viktige; arbeidet med trivsel, snakke med barna/elevene og ytterligere avdekke og målrette innsatsen i arbeidet med klassens trivsel.  
Et digitalt verktøy er ikke en erstatning for samtale og den personlige kontakten. Det gir læreren supplerende informasjon til samtalen med elevene og evt. også foreldre. Læreren møter eleven med viktig informasjon fra både elevens individuelle besvarelse og om dynamikken i klassen. Læreren kan få egne «magefølelser» og «synsinger» bekreftet og/eller avkreftet og arbeide ut fra opplysninger gitt av barnet/eleven selv.

Lovlighet
Alle som behandler personopplysninger, må ha et behandlingsgrunnlag for å kunne gjøre dette. Skolens behandlingsgrunnlag ligger i dette tilfelle i lov; GDPR art. 6 – 1c. I opplæringsloven er skolen pålagt til å «følge med» på om alle elever opplever en trygg og god skolehverdag. Personopplysningsloven sier at skolen også må fortelle hvordan Klassetrivsel virker, noe dette skrivet skal fortelle.
Det er frivillig for eleven å svare på Klassetrivsel, men skolen presiserer viktigheten av å delta siden dette er et viktig verktøy for skolen for å sikre formålet med undersøkelsen; at alle elever har et trygt og godt psykososialt skolemiljø.  

Praktisk informasjon. 
Klassetrivsel er ikke koblet sammen med andre systemer. Det er bare de lærerne og lederne som har fått tilgang til å bruke Klassetrivsel på skolen, som har tilgang til innholdet i Klassetrivsel. Disse lærerne har da hver sin personlige Klassetrivsel-brukerkonto som hører til Klassetrivsel-kontoen til skolen.

Skoleledelsen administrerer skolens Klassetrivsel-konto og de brukerkontoene som hører til. Gjennom sin egen Klassetrivsel-brukerkonto kan lærerne opprette undersøkelser til sine egne klasser og har bare tilgang til de undersøkelsene som de selv oppretter eller som en annen lærer på samme skole aktivt har valgt å dele med denne læreren. På den måten er det bare de ansatte på skolen som har tilgang til Klassetrivsel-kontoen til skolen og da bare til de gruppene de er med i. Sammen med elevens besvarelse av undersøkelsen ser skolen kun opplysning om elevens navn, kjønn, klasse og det som eleven mener/skriver. Det er læreren som opprettet undersøkelsen, som i praksis har rettigheten til og ansvaret for å slette undersøkelsen i Klassetrivsel når den ikke lenger er aktuell.
Informasjonen i Klassetrivsel blir slettet når formålet med bruken er oppnådd, senest ved skoleårets slutt. Rådata, resultat og sammenstillinger som skolen har generert blir overført til skolens sakssystem og arkivert i kommunens arkiv. All informasjon som samles inn, er å anse som arkivverdig.  Det samme gjelder hvis en elev eller foreldre/foresatt velger at eget barn ikke skal delta i undersøkelsen. Informasjon blir sammenstilt og ansatte med tjenstlig behov, altså lærerne og ledelsen kan se eventuelle sosiogram, oversikt over alle besvarelser, hvem som har besvart hva og hvem som er blitt omtalt av hvem. 

All informasjonen som elevene gir, kan føre til at ansatte gjennomfører samtaler med andre elever og foresatte for å vurdere om det skal settes i gang tiltak rundt informasjonen som er kommet fram i undersøkelsen. Det kan være at det lages en aktivitetsplan etter formålet i § 12-4 i opplæringsloven. Som i alle slike saker, vil en samtale med eleven som har svart gjennomføres før opplysninger blir meddelt tredjepart. Fra samtaler får involverte parter innsyn i hva som er grunnlaget for samtalen og eventuelle aktiviteter som settes i gang. Skolen vil imidlertid ikke sette i gang tiltak av en slik størrelsesorden kun basert på hva andre elever sier. Andre tiltak er observasjoner eller andre egnede tiltak.

Alle registrerte har rettigheter i henhold til personvernforordningen (GDPR).


Du kan også rette spørsmål rundt rettighetene dine til kommunens personvernombud.


Vi håper på god deltagelse og sammen jobber aktivt for å videreutvikle det gode skolemiljøet. 

Mer om Klassetrivsel: https://klassetrivsel.dk/wp-content/uploads/2019/11/Faktaark-om-Klassetrivsel-Skolevisjoner-NO.pdf