Publisert: 10. september 2024 | Sist endret: 10. september 2024 | Forfatter: Hilde Gjelstad Johnsen
Leseprosjekt READ for 1.-4.trinn
Leseprosjekt READ for 1. til 4. trinn
Hei
Alle skoler i Kristiansand deltar i leseprosjektet READ Agder. Formålet
med prosjektet er å gi økt leseglede blant barn og unge og støtte
foreldres involvering i barnas lesing.
READ står for «Research in Educational Achievement and
Development», og har sin opprinnelse fra Århus kommune i Danmark.
Hva er READ?
READ et system og en metode der foreldre leser sammen med sine barn på
en strukturert og planlagt måte. Forskning viser at når foreldre leser daglig
sammen med barnet og har samtaler med barnet om innholdet (dialogisk lesing),
så har det en positiv effekt på barnets språk, samt senere lese- og
skriveferdigheter. På 1. og 2. trinn leveres ut en «lesebag» med bøker og
veiledningsmateriell. Bøkene leveres tilbake, veiledningsmateriellet beholdes.
Når alle bøkene er lest, må foreldre bruke det lokale biblioteket for videre
lesing med barnet.
READ er ment å gi foreldre en mulighet til å aktivt involvere seg.
Foreldres aktive involvering i deres barns utvikling har sterk og langvarig
betydning for barns utvikling, læring og trivsel (Oxford University).
Du kan lese mer om prosjektet her og her.
Fagerholt skole
Fagerholt skole deltar i dette prosjektet fra uke 37 til uke 43. Det
betyr at elevene på 1. og 2. trinn vil i løpet av uke 37 få med seg hjem en
"lesebag". Her ligger tilpasset bøker og veiledningsmateriell til
foreldre. Lesebagen leveres tilbake i uke 43.
På 3. og 4. trinn vil elevene få med seg veiledningsmateriell på hvordan
en som foreldre kan støtte opp om leseutviklingen. Elevene låner med bøker hjem
fra bokkasser som står i klasserommet.
Vi håper dere vil få
mange gode og hyggelige lesestunder hjemme.