Publisert: 27. mai 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Stig Atter

SOMMERLES 2024

Sommerles.no er en nasjonal, digital sommerlesekampanje for alle barn i 1. – 7. klasse. Målet er å motivere barn til å lese mest mulig iløpet av en lang sommerferie. Kampanjen varer fra 1.juni til 31.august hvert år, og er i regi av bibliotekene.

Først og fremst skal Sommerles være gøy for barna, og øke interessen for lesing gjennom sommeren. Kampanjen har blitt en suksess ved å bruke elementer fra dataspill for å motivere til lesing.

Barn kan sammen med sine foreldre lage seg en profil på nettsiden sommerles.no. Her kan de registrere alt de leser og få poeng for hver leste side. Det vanker også premier som kan hentes på de lokale bibliotekene. Barna kan også følge en spesialskrevet fortelling skrevet av Mari Moen Holsve, og svare på oppgaver knyttet til denne.

Elevene blir informert om Sommerles på skolen, men siden det er en digital kampanje må registreringen skje hjemme, og med godkjennelse fra foresatte.

HER finner dere mer informasjon om hvordan dere registrerer, og ellers svar på de fleste spørsmål!

Vi håper mange av skolens elever vil være med på Sommerles.no.  I 2023 deltok over 166 000 leseglade barn over hele landet, og kampanjen har vært en suksess i flere år.

Har dere behov for mer info, ta kontakt med biblioteket i byen eller skolens kontor.