Publisert: 04. juni 2024 | Sist endret: 05. juni 2024 | Forfatter: Per-Einar Solheim

Oppgradering av skolegården på Valsvigveien skole

OPPGRADERING AV UTEOMRÅDET TIL VALSVIGVEIEN SKOLE

Skolen skal ta imot ei gruppe elever med nedsatt funksjonsevne i en nyopprettet kompetanseavdeling. Både innendørs arealer og uteområdet skal derfor oppgraderes. Arbeidet utendørs starter allerede onsdag 05.06.24.
Ifølge kontrakten vil det pågå helt fram til planlagt ferdigstillelse 14.august 2024.

Kaspar Strømme AS står ansvarlig for opparbeidelsen. Etter kontraktinngåelsen har kommunen utvidet opparbeidelelsen til også å omfatte et lekeområde rundt utstyrsboden, øst for skolebygget. Av den grunn kan det være at noe av arbeidet blir ferdigstilt etter 14.august. Skolen vil overta delområdene etter hvert som de blir ferdig opparbeidet. Sonene mot vest opparbeides først.
Nærmere informasjon om dette vil komme, når overtakelsen er klar.

Egen HMS plan vil bli utarbeidet og fulgt opp under anleggsperioden.  Dette for å ta vare på elevenes sikkerhet.

Følgende områder skal opparbeides:

De ulike sonene er illustrert på utklippet nedenfor.
Rullestoltilgang til eksisterende lekeområde er merket med A på kartet og hører til sone 3.

Sone 1. Vest – lek og bevegelse
Sone 2. Klatreanlegg med dekk og tau
Sone 3. Adkomst – av/påstigning, universell tilgang lekeareal
Sone 4. Sør – utbedring sklie (tilleggsarbeid)
Sone 5. Øst – lek og byggbar sand i kløft (tilleggsarbeid)

Sone 1: Vest – lek og bevegelse:
I hovedtrekk nevner her: Rammen rundt eksisterende sandbasseng og asfalten beholdes.  Sandkassebordet skal ikke flyttes.  Bassenget for øvrig skal få nytt innhold som er tilpasset den nye elevgruppen.  Asfalten like ved skal merkes med sirkelrunde figurer av flytende termoplast.
Plenareal og et lite stykke av eksisterende asfalt skal opparbeides til område med huskestativ og vippe.

Sone 2. Klatreanlegg med dekk og tau
Et lite klatreanlegg med tau mellom ett dekktårn og to dekkstabler skal etableres. Hoggeflis som fallunderlag. Smal pukkgrøft med drensrør og fiberduk gjennom området skal leder vannet videre ned i tilstøtende terreng. Anlegget er et nærmiljøanlegg.

Sone 3. Adkomst - av/påstigning, universell tilgang til lekeareal
Valsviga skole skal etablere en liten kompetanseavdeling for barn med ulike typer nedsatte funksjoner. Elever skal daglig leveres og hentes med taxi. Rundkjøringen like ved har for liten kapasitet til å ta imot taxiene samtidig som barn i tilstøtende barnehagen og elever ved SFO levers med bil. Av den grunn skal del av eksisterende adkomst og noe av plantefeltet omdisponeres til et av/påstigningsareal for elevgruppen som må benytte taxi.  Bilsperrer, pullerter og blokkstein skal etableres/flyttes. Areal for parkering skal merkes.
Rullestolbruker skal skaffes adkomst til eksisterende lekeområdet.

Sone 4. Sør – utbedring sklie (Opsjon)
Lastebildekk skal monteres som trapp, utgangsplatting og rund nytt fallsandbasseng i enden av terrengsklia.

Sone 5. Øst – lek og byggbar sand i kløft (Opsjon)
Rundt lekeutstyrsbod skal det etableres et lite sandlekeområde med ulike installasjoner. Eksisterende granittblokker og dekk benyttes om avgrensing mot øst og sør.  Arbeidsbenker med vannbaljer skal plassbygges og tilrettelegges for rullestolbruker.  Arbeidsbenker, hyller, bord og benk skal monteres på lekeutstyrsbodens tre vegger.
Ei kløft skal ryddes for stein og byggbar sand skal fylles på.  Dekk skal plasseres for å holde sanden på plass mot vest.