Publisert: 16. august 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Finn Lea

Skolemat, skoleåret 2024/2025

Maten
Maten er laget i fra bunnen av og produsert på BMU Eiendoms kjøkken på Stavanger Forum EXPO. Råvarene er kjøpt etter den gjeldende innkjøpsavtalen til Stavanger kommune.
Menyene er laget etter rammene lagt i «Nasjonale faglige retningslinjer for mat og måltider i skolen», klima og miljøplanene i Stavanger kommune og tilbakemeldinger i fra skolene.
Kjernen i våre produkter er:
Grove kornprodukter
Grønnsaker, frukt eller bær
Proteinkilde som fisk, vegetar (linser, bønner, erter), melk og ost, egg eller kjøtt
Et stort antall av våre produkter er vegetar.

Serveringskonsept

Maten spises i klasserommet
En rett per dag
All mat, tallerken og utstyr pakkes i egen kasse til hver klasse. I realiteten er det bare å ta alt ut av kassen og det er klart til servering.

Kosttyper
Kjøkkenet leverer følgende kosttyper:
Normalkost
Vegetar
Uten gluten
Uten laktose
Uten melk

Vær oppmerksom på at alle våre produkter kan potensielt inneholde spor av allergener som ikke er spesifikt merket i produktene. Kjøkkenet bruker generelt en rekke allergener i vår produksjon, og dette kan medføre en risiko for krysskontaminasjon gjennom luft og berøring.
Det er viktig å merke seg at alle våre retter blir produsert uten nøtter, kiwi, bløtdyr og skalldyr. Dersom det er spesielle behov som går utover de overnevnte allergenene, må det avtales en egen tilpasning med kjøkkensjefen for å sikre at måltidene er trygge for alle våre elever.
Merking av mat
Vi distribuerer en felles menyoversikt sammen med informasjon om hvilke allergener som finnes i hver rett. Det er skolenes eget ansvar å sørge for at elevene har tilgang til denne informasjonen. På denne måten kan skolene bidra til å sikre at alle elevene har nødvendig informasjon om allergeninnholdet i måltidene de velger. Dette hjelper med å opprettholde en trygg og inkluderende matopplevelse for alle.
Klima og miljø
Stavanger kommune har satt seg ambisiøse mål innenfor klima- og miljøarbeid. På kjøkkenet legger vi stor vekt på å velge råvarer, retter og emballasje som minimerer vår påvirkning på klimaet og miljøet. Skolene spiller også en viktig rolle ved å sørge for at matsvinn blir riktig håndtert og kastet i bioavfall.

Matsvinn
Redusering av matsvinn er en avgjørende innsats for å redusere klimagassutslipp, og det er en sentral del av vårt arbeid med skolematordningen. En effektiv dialog mellom skolen og kjøkkenet spiller en nøkkelrolle for å minimere matsvinn, da det bidrar til å unngå unødvendig sløsing med matressurser. Matsvinn har også en betydelig økonomisk kostnad.
Historisk sett har vi observert betydelige variasjoner i matsvinn, både mellom ulike skoler og innad i klasser. Skolene har ansvar for å gi oss en oversikt over hvor mange porsjoner mat som trengs per klasse, slik at vi kan tilpasse produksjonen til behovene.
Vi har lagt merke til at allergikost utgjør en betydelig del av matsvinnet. Det er derfor viktig at skolene bestiller allergikost kun når det er nødvendig, basert på elevens spesifikke behov. Dette vil bidra til å redusere matsvinnet og sikre en mer bærekraftig skolematordning.

Rester
Matrester fra varme retter skal ikke bli gjenbrukt, og de skal returneres i den samme beholderen de ble levert i. Rester av pålegg og brød skal ivaretas ved å oppbevares i kjøleskapene dere har fått utlevert så raskt som mulig etter måltidet. Det er viktig å unngå at maten forblir ved romtemperatur over lengre tid, da dette kan føre til helseproblemer. Mat som har vært i en temperatur mellom 4 og 60 grader i mer enn 2 timer, skal kastes for å sikre mattryggheten.
Søppel
Matavfall skal alltid i bioavfall.