Velg seksjon Styrkingsteam
mtotfls
01020304050607
29300102030405
I dag startet vi den årlige innsamlingen til dagsenteret i Babadag i Romania. Det er 6.gang vi har innsamling for å hjelpe de 45 barna som er tilknyttet dagsenteret. Alle pengene vi får inn går til å finansiere måltider, klær, sko og skolemateriell.
Babadag er den største tyrkisk-rumenske byen i Romania med ca 10.000 innbyggere. Folkegruppen heter Milet, og folkegruppen er svært diskriminert i Romania. Det er høy fattigdom, 92% av befolkningen er arbeidsledige, og de fleste barn går ikke på skolen. Den største utfordringen er at de aller fleste barna ikke får den oppfølgingen hjemmefra for å bli værende i skolen og til å gjennomføre den.

Alle fortjener å bli møtt med respekt og bli snakket til på en ordentlig måte!

I dag markerte vi starten på arbeidet med positivt språk på Solås skole. Alle skal vi bli flinkere til å lete etter det som er bra hos oss selv og andre. Vi ønsker å få bort den stygge språkbruken blant elevene ved å lære de et positivt språk, og gjøre de bevisst hvordan språket påvirker oss. Vårt mål er at alle skal bli mer bevisst og aktivt bruke positive ord og gjøre positive handlinger, slik at alle får det bedre og tryggere på skolen.

Motivasjon og progresjon i forhold til lesing er svært ulik blant elevene som starter på skolen. Her kommer noen aktivitets-tips som passer spesielt godt for de yngste elevene i forhold til fremming av leseutvikling. Tipsene er basert på lekbasert læring og har som mål å skape mestring, motivasjon og variasjon.

Dataspilling er til stor glede for barn, unge og voksne. Samtidig er gaming en kilde til konflikt i mange hjem, og kan skape problemer både hos spilleren og de rundt spilleren.Vi vet at mange foreldre i dag er usikre på hvordan de skal håndtere ungdommens digitale hverdag og hvordan de skal forholde seg til dataspillingen deres. "Mamma spiller ikke. Hun er mest opptatt av sånne IRL (in-real-life-ting)".Gutt, 13 år

Vedlegg med lærerike serier og filmer som er på NRKSuper.

Vi forstår verden rundt oss ved hjelp av språk og ved å sette navn på ting. Slik sett er matematikken en del av (eller utvidelse av) språket vårt. Ved hjelp av matematikk kan vi forstå den verden vi lever i, naturen, teknologien, informatikken, økonomien, osv. Store deler av matematikken er basert på tallsystem, begreper og logikk. For å bli god i matematikk trenger man mengdetrening og motivasjon. Men, det er ikke alltid like gøy eller like lett å sette seg ned å gjøre store mengder med oppgaver for å bli bedre. Med bakgrunn i dette kommer det derfor noen tips til aktiviteter som kan gjøres hjemme som er gode for den matematiske utviklingen.

Mange faktorer bidrar i utviklingen av leseferdigheter. Evnen til å forstå tekst gjennom korrekt omsetting av bokstavkombinasjoner (ord, symboler) til forståelse av hva disse bokstavkombinasjonene betyr, påvirkes av mange forhold. Både ordforråd, symbolfunksjon, øyebevegelser, øvelse, interesse, målrettethet og type stoff som leses er med å bidra til god leseforståelse (Pedagogisk ordbok, Bø & Helle, 2002). Her kommer jeg derfor med noen tips om hva man kan gjøre hjemme for å videreutvikle lesekompetansen i hjemmet utover lekseoppfølging.

Hvordan det legges tilrette for spesialundervisning på Solås skole.