Foto av en skoleklasse sittende foran en stor skjerm som illustrerer kunstig intelligens.
Publisert: 18. mars 2024 | Sist endret: 18. mars 2024 | Forfatter: SH

Kunstig intelligens i skolen

Kunstig intelligens (KI) ble gjort tilgjengelig for "hvermansen" i november 2022. Siden den gang har utviklingen gått fort, og debattene vært mange. Innføringen av KI utfordrer samfunnet på flere aspekter. Vi i skolen må forholde oss til dette på en fremoverlent, men samtidig kritisk måte, og sikre at både lærere og elever nyttiggjør seg teknologien slik at den blir læringsfremmende.

Kristiansand kommune lanserte i januar en trygg og god løsning for bruk i skolen. Denne ligger på https://ki.ikrs.no og "chatbotene" ligger bak FEIDE-pålogg. Det er denne vi utforsker og bruker sammen med elevene. Vi gjør oss hele tiden erfaringer og setter av tid i personalgruppa for å utvikle vår praksis.

Viktige linker:

Kristiansand kommunes infoside om KI i skolen
Elever og læreres KI-portal
Hva kan KI bruks til i skolen?